Carving Community

Forum för dig som gillar att ligga på rent skär med brädan.
Welcome to Carving Community Sign in | Join | Help
in Search

Vill ha åsikter om mina nyinköpta grejer.

Last post 02-05-2011, 14:55 by Pake. 4 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  02-02-2011, 17:10 39810

Vill ha åsikter om mina nyinköpta grejer.

Blev sugen på att köra lite alpinbräda igen efter att ha sladdat runt på diverse freestylebrädor i 15 år. Min sista alpinbräda, som såldes -95, var en Oxbow assy 163 med Frog plattbindning och Rossignol snowboard/randonné pjäxa.

Har nu fått tag på några alpinbrädor och ett par Proflex snowboardpjäxor. Brädorna är en Cocoon Lotus 58 (158 cm), en Freesurf Highlander II (155 cm) och en F2 Speedster Route 66 (159 cm). Proflex pjäxorna (med Intec step in system, tyvärr ingen motsvarande bindning) och F2 brädan ska enl. uppgift vara köpta på T12 i Göteborg 2004 men jag tror att grejerna är äldre än så.

Har någon erfarenhet eller åsikt om dessa grejer, är det användbart eller har jag bara köpt på mig massa junk? Bra eller anus är frågan.

•  02-02-2011, 21:53 39811 in reply to 39810

Re: Vill ha åsikter om mina nyinköpta grejer.

Hej och välkommen.
    Till att börja med har jag inte erfarenhet av något av det du köpt. Åker själv på en hel del F2 brädor, bland annat Speedster.
    Detta måste var någon tidigare version.
    Har även en tjejkompis som tävlade i världscupen på Cocoon, så helt dåliga kan de inte vara.

Som en parallell kan jag berätta att jag slipade upp min gamla Burton Asym Air 64 från 1995 förra vintern, jag gick tom så långt att jag slipade med Ultimate Grip för bästa kantgrepp och satte på mina hårdaste softbindningar med 20mm raisers för att kunna jämföra på bästa sätt med de brädor jag åker med idag.
    Sammanfattningsvis kan man konstatera att det hänt en del på 15 år.....

Så det hänger ganska mycket på hur du åker och hur mycket.

Vad gäller bindningarna tror jag inte det hänt lika mycket, beror mer på vart du vill flexa och hur bekvämt du vill ha det.
    Intec är skönt, men då måste du få till flexet i pjäxan eller genom mjukare bindning.

Jag som åker ganska mycket och har onödigt? hårda krav skulle inte säga "bra" men inte heller "a s", möjligen nostalgi ;-)

Lycka till/ Mattis
    Pureboarding #Two 158, F2 Silberpfeil 172, F2 Speedster RS 169 and RS 183, all Extrem boards I need. Dee Luxe 700 Conformable. F2 Intec Titanflex+Titanium. Ultimate Grip
  •  02-03-2011, 10:39 39814 in reply to 39811

Hej

Var ute och åkte på Cocoon brädan igår, lite vingligt kändes det pga ovanan vid alpinbräda, men vilken grym bräda! Mycket mer lättåkt än vad jag minns min gamla Oxbow var, den behövde mycket fart för att ens vilja börja svänga. Trots att brädan svängde in ganska lätt även i lite lägre fart var greppet (och det var isigt i går kväll) väldigt bra. Nu körde jag ändå ganska försiktigt så  det ska bli kul att komma till en större backe och sträcka ut (och lägga ner) lite mer. Däremot var Proflex pjäxorna lite besvikelse, svårt att få fötterna att sitta fast och klämde oskönt över de inre fotknölarna, hoppas det blir bättre när jag kört in dem eftersom de skulle vara oanvända.

Ang. din Burton Asym Air. Jag tycker det är väldigt stor skillnad på mina freestylebrädor från mitten av 90-talet (Sims Noah Salasnek, Morrow spoon nose, Wild Duck Revival 160) och de lite nyare Santa Cruz brädor (T-model 172 och C-model 158) från början av 00-talet jag nu kör vad gäller kantgrepp och carvingpotential. Kör de senare med ganska styva softboots Airwalk Freeride och minst lika styva bindningar från Flow och Salomon.

•  02-03-2011, 22:04 39817 in reply to 39814

Hej Pake,

Du borde komma upp till Funäsdalen när vi har vår Hardbooters-träff och testa lite nyare brädor. De du har verkar alla vara mer eller mindre "slalombrädor". Pigga och snabbsvängda. Det som hänt de sista 10 åren är att brädorna blivit längre och bredare. Vridstyvare, men mjukare. Åktekniken har också ändrats en del i och med detta som du säkert ser när du kollar filmer påå youtube.

Kul att ha dig här på forumet!

Mats@alpinepunk

Brädor: Alpinepunk Afterburner, SuperSwede 190, Swell Panik 187, Dojor: Dee Luxe 325T, F2 Hurricane. Bindingar: Bomber TD2, F2 Carve RS.
  •  02-05-2011, 14:55 39823 in reply to 39817

Skulle verkligen vara kul att testa lite nya grejer och åka med andra carving entusiaster, tyvärr är nog inte min åkning på samma höga nivå som er åkning är. Jag bodde i Åre några år till mitten av 90-talet och vet vad >100 dagar på snö gör för fart och känsla för åkningen, har tappat en hel del fart på 15 år och nu känns det mer som jag kör som en ängslig kärring. 

Har nu provat även Free Surf brädan och tycker den funkar riktigt bra för mig. Jag ville ha lite kortare slalombrädor eftersom jag nu bor i Norberg och mest åker i mindre backar. Men visst vore det kul komma till lite större backar och testa på någon modernare snabb och stabil bräda.

View as RSS news feed in XML