Carving Community

Forum för dig som gillar att ligga på rent skär med brädan.
Welcome to Carving Community Sign in | Join | Help
in Search

Hjälp en "nybörjare".

Last post 01-02-2010, 23:50 by Gunnar. 10 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  12-28-2009, 18:18 39668

Hjälp en "nybörjare".

Morsning,
    Jag har harvat runt på en gammal slalombräda nu i tio bast. Hyrde ett par stekarbrädor (super swede och afterburner) inför veckans drabbningar i Lofsdalen. Mitt problem är att när jag skär en sväng så vill brädan liksom "fastna" med följden att jag kommer inte ur svängen, förrens jag ramlar och i värsta fall tar med mig barnfamiljer i fallet. Jag fattar att det är brist på talang som är det stora felet, men jag hoppas att det kan finnas nån som har nåt tips. Det vore ju synd om jag körde ihjäl en kärring innan jag får klämm på`t.
    Mvh,
    Stellan
  •  12-29-2009, 13:11 39669 in reply to 39668

Re: Hjälp en "nybörjare".

Va fan, nu har jag kört ihjäl fyra Danskar! Är det ingen som har nå bra tips?
  •  12-29-2009, 22:58 39670 in reply to 39669

Sorry, trodde inte att det var ett så akut problem;-)

Jag har inte kört så mycket med Super Swede eller Afterburner. Men jag tycker själva att Afterburner kan vara något svårare att känna när den går in i sväng, men när man väl ligger där så svänger det till rejält.
    Ett knep som används är att svänga upp något i backen för att få ner farten och hinna med bättre, men ditt problem var ju det rakt motsatta...
    Har du provat att flytta tyngdpunkten i längsled?
    Jag börjar svängen med vikten på framfoten och rullar bakåt eftersom.

Annars har båda brädorna ganska lång effektiv kant och ett otroligt grepp, inte så lätt att sladda ur sväng.

Svårt att ge råd utan att se någon åka.
    Du får väl ringa innan det går åt några fler i backen.
    Mvh/ Mattis 070/3254667
    Pureboarding #Two 158, F2 Silberpfeil 172, F2 Speedster RS 169 and RS 183, all Extrem boards I need. Dee Luxe 700 Conformable. F2 Intec Titanflex+Titanium. Ultimate Grip
  •  12-30-2009, 11:11 39672 in reply to 39670

Prova att sænka tyngdpunkten genom att sætta dig ned så mycket du kan nær du vill avsluta svængen, och i øvergången mellan svængarna.
    Jag upplever att det ofta ær nær man øverbelasta nosen eller få bakvikt som man får problem med att avsluta svængen.
    Så se till att behålla tyngdpunkten centrerad. Førsøk att køra så avslapnat som møjligt. Och prova att initsiera svængen genom att rotera øverkroppen i den riktning du vill svænga, innan du reser dig upp.
    Æven jag kør som du Mattias, med tyngdpunkts førskjutning nær jag vill "driva på" svængarna. Men det kænns som att Stellan inte kommit till den nivån ænnu.
    HemsedalBikepark

Burner 188. Afterburner. Voilé Swallow SD. Burton Fish. Dynastar 4807. Dynastar Speedcours.
  •  12-30-2009, 17:35 39673 in reply to 39672

Tack för svaren.
    Visst var det tyndpunkten som var problemet, för mycket vikt bak. Idag har jag fått hjälp av en kille som tävlar i boardercross, och han hade mycket bra tips. Nu funkar det riktigt bra, måste bara jobba vidare för att komma ner längre och jag ska ta med mig era tips till pisten. Man måste ner riktigt lågt för att få brudar har jag hört:-)
    Detta är bra mycket svårare än att bara sladda omkring, men MYCKET roligare.
  •  12-30-2009, 18:40 39674 in reply to 39673

Jo, en fråga till.
    Finns det nån "tumregel" om var bindningarna ska sitta? Jag åker på Super Swede, och det finns ju byst med hål. Har 470mm c/c nu och jag är 170 lång och väger 68kg, om det nu har med saken att göra.
  •  12-30-2009, 19:45 39675 in reply to 39674

Normalt så monterar jag bindningen i mitten av hålbilden, då jag tror och hoppas att tillverkaren provat ut en opptimal setup. Men jag jämför även med min normalstance som ligger på 48-50cm, själv är jag 180cm och 71kg.
    På en så lång bräda som Super Swede tror jag att 47 är i smalaste laget, det blir för mycket tryck i mitten bara och det kan vara svårt att hitta rätt tyngdpunkt.
    Behöver jag flytta ihop flyttar jag oftast fram-bindnigen, då jag är räddare för hugg fram än släpp bak.

Jag vet att min stance är ganska smal, därför tror jag också att 47 kan vara i underkant för dig.
    Pureboarding #Two 158, F2 Silberpfeil 172, F2 Speedster RS 169 and RS 183, all Extrem boards I need. Dee Luxe 700 Conformable. F2 Intec Titanflex+Titanium. Ultimate Grip
  •  12-30-2009, 21:26 39676 in reply to 39675

Då provar jag att flytta isär lite. Hugg i fram är en tråkig historia, fick ofta det med min gamla slalombräda men spektakulära krascher som följd.
  •  12-30-2009, 23:40 39677 in reply to 39676

Om du har bindningar med tå och hæl lyft, så kan du ha bredare (och dærmed stabilare) stance æn med platta bindningar.

Mjukare pjæxor tillåter oxå bredare stance utan att begrænsa rørligheten.

Jag føredrar symetrisk tå och hæl lyft (-centrerad tyngdpunkt)
    kombinerat med mjuka pjæxor.
    HemsedalBikepark

Burner 188. Afterburner. Voilé Swallow SD. Burton Fish. Dynastar 4807. Dynastar Speedcours.
  •  12-31-2009, 18:38 39678 in reply to 39677

Vad är bindningar med tå och hällyft?
    Mina pjäxor (tio år gamla Raichle) är ganska hårda. Flyttade isär till 500mm idag och det funkade mycket bättre, flyttar jag mer så bänder det i benen.
  •  01-02-2010, 23:50 39679 in reply to 39678

http://alpinecarving.com/binding_setup.html#cant
    Catek os2; Kan justeras i lift och canting steglöst åt alla håll.
    Bomber td2 eller td3; Kan beställas med 3° eller 6° vinklade plattor. Dom kan vridas 360°
    http://alpinecarving.com/binding_model.html
    HemsedalBikepark

View as RSS news feed in XML