Carving Community

Forum för dig som gillar att ligga på rent skär med brädan.
Welcome to Carving Community Sign in | Join | Help
in Search

Vad är meningen med Skwal?

Last post 04-19-2008, 19:15 by Mattias R. 7 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  04-17-2008, 21:52 1530

Vad är meningen med Skwal?

Varför?

/Gunnar
    HemsedalBikepark

Burner 188. Afterburner. Voilé Swallow SD. Burton Fish. Dynastar 4807. Dynastar Speedcours.
  •  04-18-2008, 11:06 1536 in reply to 1530

Re: Vad är meningen med Skwal?

Läs, begrunda, åk och kom till insikt.

Efter att du satt ett par såna här svängar så är också din fråga besvarad:

F2 Silberpfeil 172, F2 Speedster RS Equipe 169, Pureboarding #two 158, Alpinepunk Woody 182, F2 Lancelot 172, F2 Spin Air 153, F2 Revo 160 , F2 Firebird 152,
    Völkl Monocarver 180, Thias 183F, Sims Burner 188, Sims Burner 167
  •  04-18-2008, 14:41 1540 in reply to 1536

Oj! Boken ser mycket intressant ut!!! Var får jag tag i den?

Den totala svårighetsgraden vid nedlägg upplever jag som ganska likvärdiga på Afterburnern och Skwal. (Höger-vänster blir ju väldigt symetrisk, och ungefär lika svårt på skwal..)
    Huvud orsaken till att jag inte saknar Skwal'n är att jag upplever komforten på alpinbräda som så mycket bättre.
    Det enda som är värre är Teleboard, som jag utnämner till det mest meningslösa åkdonet näst efter Thias offpist skwall.
    HemsedalBikepark

Burner 188. Afterburner. Voilé Swallow SD. Burton Fish. Dynastar 4807. Dynastar Speedcours.
  •  04-18-2008, 15:16 1541 in reply to 1540

Här kan du köpa den: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=159477160X

Ironiskt nog så utvecklades Skwalen för att vara mycket mer snäll mot knän och leder.

F2 Silberpfeil 172, F2 Speedster RS Equipe 169, Pureboarding #two 158, Alpinepunk Woody 182, F2 Lancelot 172, F2 Spin Air 153, F2 Revo 160 , F2 Firebird 152,
    Völkl Monocarver 180, Thias 183F, Sims Burner 188, Sims Burner 167
  •  04-18-2008, 20:26 1542 in reply to 1530

?? Och du har åkt Skwal?? Och frågar varför??

Trots att jag endast åkt Skwal i ca 1 vecka så kan jag köra fortare och mer kontrollerat(i hög fart alltså) med Skwal än med alpinbräda. Undantaget är kanske om jag kör på min nyinköpta Burner 197...

Det är kul med variation! Det utvecklar åkningen... Och ingen kan väl neka till att Skwal utvecklar balansen??

Woodburner, Blackburner, Burner 197, Black Diamond 74
  •  04-19-2008, 13:43 1546 in reply to 1541

Teddo:
    Här kan du köpa den: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=159477160X

Ironiskt nog så utvecklades Skwalen för att vara mycket mer snäll mot knän och leder.

Tack før tippset. Ær det nått mer jag bør lægga i handlekurven innan jag bestæller?

Låter mærkligt det dær med knæn och leder...
    Att lægre bindningsvinklar låser lederna mindre ær ju orsaken till att EC specialicerade brædor ær bredare!
    Ingen kan væll neka till att det blir svårare att åka på sladda och kort svæng, destå høgre bindningsvinklar man åker på?
    Dom som utøvar kampsport, eller skrotlyftning vet ju hur stort utslag fotplaceringen har på både styrka och rørlighet. Pga det så har jag efter många år nu till *** vinklat ut bindningarna på puderbrædorna till ca +40 och -20grader (inklusive ca 4gr hæl lyft och 4gr canting på bakre..)

HemsedalBikepark

•  04-19-2008, 13:56 1547 in reply to 1542

Mattias R:
    ?? Och du har åkt Skwal?? Och frågar varför??

Trots att jag endast åkt Skwal i ca 1 vecka så kan jag köra fortare och mer kontrollerat(i hög fart alltså) med Skwal än med alpinbräda. Undantaget är kanske om jag kör på min nyinköpta Burner 197...

Det är kul med variation! Det utvecklar åkningen... Och ingen kan väl neka till att Skwal utvecklar balansen??

Ær det din Panther du jømfør med?? Jag upplever att kant trycket blir vældigt mærkligt pga den mærkliga bindnings placeringen..

Jag har gett Skwal runt 1,5 vecka.
    Håller med om att en pist Skwal ær tryggare på kan pga den ringa bredden, som ger liten hæv arm.
    Men ændå så upplever jag større trygghet på lægre bindningsvinklar, då det kænns lættare att slappna av och dæmpa ojæmnheter..

Jag funderar på att borra i nya inserts på Panthern før att kunna montera Catek bindningarna på centerlinjen, och med lægre vinklar..
    Kanske mitt problem ligger i att jag har ganska mycket duckstance på mina føtter nær jag går. Har Thias bindningarn så mycket isærvinklade som det går nu...
    HemsedalBikepark

•  04-19-2008, 19:15 1550 in reply to 1547

Phantern är lite för bred och mjuk för höga farter i pisten... Är inte helt förstjust i bindningsplaceringen främst eftersom pjäxorna hamnar nära kanten och tar i snön vid EC carving. Jag har lättare att absorbera pucklar på en Skwal , dvs använda benen som stötdämpare och på så sätt få mer kontroll när det börjar gå undan. Ska man stå helt still är det ju bättre med bred bräda och flacka vinklar ;-) Jag kör även EC med relativt höga vinklar 58 bak o 65 fram samt en kort stance på 42 cm, Men jag är kort och har korta ben... Förstår inte EC folkets låga vinklar då man måste vrida kroppen ännu mer för att få en bra hälsväng.

Woodburner, Blackburner, Burner 197, Black Diamond 74
View as RSS news feed in XML