Carving Community

Forum för dig som gillar att ligga på rent skär med brädan.
Welcome to Carving Community Sign in | Join | Help
in Search

Hemsedal farligast i Norden?

Last post 04-19-2008, 14:11 by Gunnar. 4 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  03-29-2008, 21:44 948

Hemsedal farligast i Norden?

Tillbringade påsken i Hemsedal och efter flera "nära döden" upplvelser med skidåkare som gärna kör i 90km/h 1-2 meter ifrån en måste jag dubba speciellt Hemsedalslöypan till "Nordens farligaste carvingspot". Det spelar ingen roll om du sitter i första liften och backen är tom. (den är minst 70 meter bred) Nog fan kommer det en adrenalinstinn dåre på skidor i super-g svängar och försöker klippa en! Va fan är det med norrmännen? De är värre en svenskar. Var två veckor i Cortina och såg INGEN bete sig som hemsedalingarna. Vid ett tillfälle skrek folk från liften när en jävla tomte nästan snuddade vid ryggen. Problemet är att det inte spelar ngn roll om man har koll uppåt eftersom folk kör i 70-90 knyck och då hinner de förflytta sig så fort att de plötsligt är uppe i ryggen på. Glöm ryggplatta och hjälm när det är så stora hastigheter. Vi hade en riktigt allvarlig olycka i Trysil för några år sedan när en av våra finska vänner blev klippta bakifrån av en skidåkare. Kollapsad lunga, brutna revben, hjärnskakning. Sjukhus bra länge. Skriver det här för att jag blir så djävla frustrerad över den djävla egoism som gör att man bara bränner på utan att bry sig om andra i backen.

/M

Brädor: Alpinepunk Afterburner, SuperSwede 190, Swell Panik 187, Dojor: Dee Luxe 325T, F2 Hurricane. Bindingar: Bomber TD2, F2 Carve RS.
  •  04-01-2008, 17:50 950 in reply to 948

Re: Hemsedal farligast i Norden?

Jag har själv varit med om två otrevliga insidenter i vinter, kvällsåkning i Gästrappet. Många duktiga åkare som kör fort och säkert, massor som tittar på och tror dom kan köra lika fort.
    Sedan tror de flesta inte att det går svänga på bräda??, och håller inte avstånd nog. Fullständigt förödande för vår åkstil.

I söndags åkte jag några åk i nämda backe med min bror och hans 8-åriga son. Åket efter jag lämnade dem kommer det en yngling och klipper grabben i hög hastighet. Han hade tur och blir förhoppningsvis återställd, kanske tack vare skydden.

Det är synd på en så fin backe, jag gillar verkligen Gästrappet, men man måste vara väldigt observant.

/Mattis

Pureboarding #Two, F2 Silberpfeil 172, all Extrem boards I need. Dee Luxe 325T, BTS. F2 Intec Titanflex, Intec Titanium. Ultimate Grip
  •  04-01-2008, 22:44 953 in reply to 950

Snackade med en polare som kör carvingskidor som vi kör bräda. Han känner samma sak. Folk fattar inte att man kan köra över fallinjen. Tokigt. Skidpatrullen i H. sa att de plockar liftkort för glatta livet på storhelgerna, men det spelar ingen roll om folk saknar vett. Trist med grabben!

Vi ses.

/M

Brädor: Alpinepunk Afterburner, SuperSwede 190, Swell Panik 187, Dojor: Dee Luxe 325T, F2 Hurricane. Bindingar: Bomber TD2, F2 Carve RS.
  •  04-17-2008, 21:49 1529 in reply to 948

Tråkigt att höra att du haft så traumatiska upplevelser att du dissar nordens alp pga en överskattad nybörjarbacke ;)
    Som du redan nämnt så jobbar vi på saken, även fast det är som att slåss mot väderkvarnar..

MEN det finns ett enkelt sätt att själv lösa problemet:
    Som tur är så vågar alla talanglösa egoist-idioter i stort sett bara att dra på utan fartkontroll i en enda backe, nämligen i den numera ökända Hemsedalsløypan.
    Problemet med så breda backar är att idioterna inte har förmåga att hålla översikt över hela backen, dom får tunnelseende när det går fort. Farten är egentligen ovesäntlig, den är alltid relativ till åkarens färdighet och erfarenhet! Det viktiga är att anpassa fart till omgivningen. Och jag kan lova att det inte bara är Norrmänn som förlorat liftkortet! (Men dom ligger helt klart i täten)
    Bredden ger en falsk trygghet, då dom tror sig ha utrymme för undanmanövrar.

SÅ skit i den! Den är endå lite för mesig för EC. 50% är ju meningslös transport om man är hardcore EC som du..;)
    I vinterns före så är det en barnlek att skrapa armbågar i alla pisterna inklusive 7an, 6an, och vidare ned den pistade delen av 5an och 3an!
    Och jag kan lova att INGEN vågar släppa på i fall linjen bakom någon där borta, så länge det inte är 1meter puder (Eller man heter Steinar "The human cannonball" och jobbar i skidpatrullen, men han styr ut i skogen om nått animaliskt står i vägen. misstänker att han är smyg vegitarian..)
    Sen så hjälper det ju att åka i grupp:
    Svårare för idioterna att tro att dom kan passera. Och bra med någon som håller i brädan medans man sparkar på idioten då han kryper runt och försöker samla ihop sin utrustning. (jag lovar titta bort om jag är på jobb ;)
    Hör av dig nästa gg du kommer upp!

/Gunnar
    HemsedalBikepark

Afterburner. RadAir Hornet. Voilé Swallow SD. Burton Fish. Dynastar 4807. Dynastar Speedcours.
  •  04-19-2008, 14:11 1548 in reply to 1529

Usha. Blev lite illamående då jag læste denna tråden. http://www.bomberonline.com/vbulletin/showthread.php?t=20605
    Men staterna ær ju møjligheternas land på både gott och ont...

Jag rekomenderar alla att stoppa några ex av "Slaos lilla gula" foldern, http://www.slao.se/files/pdf/lillagula_fold.pdf eller den Norska motsvarigheten med lista øver "skivett reglerne" i en plastpåse i fickan.
    Lættare att locka fram det dåliga samvetet hos idioterna om dom får læsa det "svart på vitt"
    HemsedalBikepark

Afterburner. RadAir Hornet. Voilé Swallow SD. Burton Fish. Dynastar 4807. Dynastar Speedcours.
View as RSS news feed in XML