Carving Community

Forum för dig som gillar att ligga på rent skär med brädan.
Welcome to Carving Community Sign in | Join | Help
in Search

Hur brant måste det vara för EC?

Last post 04-29-2008, 11:35 by Gunnar. 8 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  04-22-2008, 16:25 1706

Hur brant måste det vara för EC?

Upplever det svårt att hålla farten uppe för 100% nedlägg i annat än svarta backar.
    När det blir mindre brant så svänger Afterburnern så snabbt att jag inte hinner ned innan det är dags att resa sig, om jag skall kunna behålla farten.
    Kan det bero på att jag är för sen och sakta ned på kant? Eller måste man bara ha högre utgångshastighet?
    I alla filmerna på http://www.extremecarving.com/movies/movies04.html ser det inte så brant ut, men det ser ut som det går snabbare.
    Eller svänger Afterburnern snabbare än Swoard brädorna?

/Gunnar
    HemsedalBikepark

Afterburner. RadAir Hornet. Voilé Swallow SD. Burton Fish. Dynastar 4807. Dynastar Speedcours.
  •  04-24-2008, 18:16 1756 in reply to 1706

Re: Hur brant måste det vara för EC?

Halloj!
    Där EC filmerna är filmade(i Zinal främst i berömda Le Col) är det riktigt branta, svart, svarta pister!  Jag var där på EC träffen i år och körde med de stora grabbarna;-) Swoard brädorna svänger snabbare än Afterburner och kräver faktiskt något brantare backar än Afterburnern för att inte bromsa upp i svängen. De är i princip jorda för backar som Le Col en svart, svart backe. Med Afterburnern funkar det också bra i en brantare röd backe. Att det ser flackt ut är alltså en synvilla.
    Jag själv upplever att det är lättare att hålla farten på Afterburnern än på Swoarden i EC svängar och därför är det möjligt att köra EC svängar också i de brantaste röda pistena.
    Häng löööst

Woodyburner by Alpinepunk, Bullet 168, Burner 197, Thias Phanter 178
  •  04-25-2008, 18:06 1890 in reply to 1756

Ok. Det förklarar saken.
    Finns det inga EC brädor med större svängradie? Det känns som att det aldrig är nått problem att ha nog med fart. Men att det skulle vara mindre stress att få ned kroppen om svängradien blev något större...
    HemsedalBikepark

Afterburner. RadAir Hornet. Voilé Swallow SD. Burton Fish. Dynastar 4807. Dynastar Speedcours.
  •  04-25-2008, 21:00 1891 in reply to 1890

If you need higher radius that 13m then problem is with technic and correct way to solve issue is to learn make correct EC-carve, not search for higher radius board ;)
    Higher radius you go, higher speed you need, current Swoard radius is based on several years experince, so that really is best for that art of sport.

Steepness, one can make small set of EC carves in reasonable steep slope, it does not need to be real steep. Most slopes in Trysin are steep enough, specially that one with Poma lift from fron side to back bowl is nice one. There you have good visibility for skiers and you can make full EC-turns whole slope. In Trysil there are several even better slopes for EC, but not so safe, as seen in past.
    Also those slopes there in back bowl are deep enough for EC-turns but there you need to check that you dont kill too much speed.

http://www.flegmatic-carving.com
    Tinkler's, Pen's and Pogo's + Swell Panik Magistral 185
  •  04-27-2008, 21:08 1895 in reply to 1890

Precis som jag har upplevt det! Lättare att lära sig och himla fränt att göra lite längre nedlägg i högre fart :-))) Jag tycker att Afterburnern är skönast att köra EC carving med. 13,7 m svängradie och hyfsat bred midja. Den coolaste EC upplevelsen är ändå på min Burner 197... Inget att leka med, men mycket adrenalin ;-O Jag har också börjat köra med lite btantare vinklar (ett måste på burnern som ca 18 i midjan) samt lite kortare stance (42 cm) men jag är ju kort, bara 170... Bättre kantgrepp med smalare stance. Jag har inga problem med balansen men jag vet att Pokkis tycker annorlunda han hävdar i alla fall att bredare stance är bättre...

Har ni snö kvar??

Woodyburner by Alpinepunk, Bullet 168, Burner 197, Thias Phanter 178
  •  04-28-2008, 18:22 1898 in reply to 1895

Har bara provat min Burner 188 ett åk i vinter. Det var för tidigt på sessongen, då det var stenhårt. Hadde inte fått igång tekniken då, så jag var stel som en pinne och blev vettskrämd och deprimerad. Men har ett extra sett med Catek bindningar nu, så skall försöka lufta Burnern mer nästa vinter (otrooligt vad snabbt vintrarna går...! )

Det är ju klart att bredare stance ger bättre balans. Jag känner mig säkrare då. Men jag skall prova att korta ned stancen nästa vinter. (49cm nu, och jag är 183lång)
    Skall ta och slipa skarpare vinkel på stålkanterna med. 88 eller 87 grader, och hänga kanterna om det blir för agressivt (först bak, sen ev fram..)

Massa snö hör, men vi är mitt en veckas reg nu. Skall trotsa vädret i morgon och carva lite slush. Till helgen blir det sol igen, men då måste jag åka skidor i stället pga jobbet :( sen stänger vi...
    Lite tråkigt, men ser fram emot fina toppturer på min nya splitboard. Snabba offpist-skating turere på morgonskare. Och kiting såklart.
    Skall bli högtryck näste vecka. Tror på att det ligger kvar hela Maj :)
    HemsedalBikepark

•  04-28-2008, 20:31 1900 in reply to 1895

Mattias R:
    Jag har inga problem med balansen men jag vet att Pokkis tycker annorlunda han hävdar i alla fall att bredare stance är bättre...

:)

I ride with 54-55cm stance depending of board, my length 180cm. Paula rides with 47-48cm, she is 160cm. Both flat-flat binding setup.
    If i would use those silly toe/heellifts on bindings then numbers would go up more. For higher angles, 60+, i feel that i would like to go even 1+cm more, let's see next winter.
    Anyway my season is officially over untill November.

http://www.flegmatic-carving.com
    Tinkler's, Pen's and Pogo's + Swell Panik Magistral 185
  •  04-28-2008, 20:59 1901 in reply to 1898

Jag har inte åkt så mycket på min Pure Boarding #Two sedan Oppdal, men plockade fram den igen i lördags.
    Ja, vi har massor av snö!
    För er som var med i Stendalen kommer nog ihåg att det inte är särskilt brant där (Blå?), men nu var det några cm slask och sedan riktigt hårt under. Helt jämnt hela backen. Låg där i två timmar och gjorde olika övningar för att få tillbaka känslan på brädan.

Med min "normalstance" på PBn, 48cm, var det nödvändigt att trycka hårda korta svängar för att det var så hårt under. Inte så mycket cruising, så jag flyttade ihop bakbindningen ca 2,5cm framåt. Jag vet inte vilken radie det är på PBn, men jag åker på 158cm som har 22,7 i midjan.
    Återigen bevisades att kortare stance behövde mindre tryck, bara man står rätt på brädan.

Efter några åk kom säkerheten tillbaka och jag började testa mer och mer. Det visade sig, som Pokkis så klokt redan förmedlat, att det är möjligt att göra små set EC. Det festliga var att det gick i slowmotion... Det var riktigt roligt att testa gränserna i låg hastighet, att det sedan var blå himmel, strålande sol och alldeles underbart bryr jag mig inte så mycket om; )

När jag åker på Silberpfeilen känns det som det är roligare ju brantare det är, och det finns alldeles för få svarta backar som Skistar bemödar sig med att hålla efter.
    Jag var oxå inne på att det måste vara brant för att lägga ner helt, men tror det beror mycket på utrustningen också. Riktiga racebräder är nog inte tillverkade för maximalt nedlägg tror jag, där är det hastighet som gäller.
    /Mattis
    Pureboarding #Two, F2 Silberpfeil 172, all Extrem boards I need. Dee Luxe 325T, BTS. F2 Intec Titanflex, Intec Titanium. Ultimate Grip
  •  04-29-2008, 11:35 1903 in reply to 1901

Mattis:
    >>>>>
    .......det finns alldeles för få svarta backar som Skistar bemödar sig med att hålla efter.
    <<<<
    /Mattis

Här har dom blivit duktigare på att pista dom svarta backarna. Men dom prioriteras inte.

Något som är väldigt positivt är att Skistar ledningen har uttalat sig i lokaltidningen om att dom vill prioritera en ny lift, och pister ned i "Gummiskogen" (Nord/väst från toppen av Roni liften, ned i Mörkedalen mot riksvägen som går förbi här i Tuv, och vidare upp på fjället..)
    Det blir inga svarta backar där. Men kan bli en ganska bred och jämnbrant röd, beroende på hur högt upp liften byggs.
    Detta kommer i vart fall att lätta på trycket i det nuvarande basområdet, dit alla trycks ihop nu..
    Dessutom innebär det lagomt "uppvärmnings-gångavstånd" för för till liften mig.! :)
    Men men, det tar nog (bara) några år innan det sker..
    HemsedalBikepark

View as RSS news feed in XML