Carving Community

Forum för dig som gillar att ligga på rent skär med brädan.
Welcome to Carving Community Sign in | Join | Help
in Search

Skwal stance

Last post 12-30-2007, 16:33 by Teddo. 4 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  12-28-2007, 21:25 681

Skwal stance

Hallo "alla" Skwalers... har kört några ggr på min Thias och hade stora problem först. Taskigt kantgrepp o ingen balans. Körde med bindningarna långt isär för att jag trodde det skulle vara lättare. Ändrade sedan och kör numer med dom ganska tätt, vilken skillnad! Nu börjar jag kunna åka utan att trilla hela tiden och vilken enorm skillnad i kantgrepp. Känns som att då bindningarna är långt isär så hindrar jag "brädan" från att flexa på rätt sätt.   

Jag kommer att börja testa med tätare stance på alpinbrädorna oxå så får vi se om det blir bättre kantgrepp där med. Någon som testat? Vad kör ni med för stance på Skwal resp alpinbrädan??

/M

Woodburner, Blackburner, Burner 197, Black Diamond 74
  •  12-28-2007, 22:07 682 in reply to 681

Re: Skwal stance

Det där är jävligt intressant. Har en bräda, ej skwal, som är gjord för att köra oldschool med tät-stance. (Pure Carve Maverick 175) Om jag flyttar ut till 48cm som är min stance funkar inte brädan överhuvudtaget. Flexen är precis som du skrev gjord för typ tät stance - 42cm eller ngt. Då böjer sig brädan och går rakt in i sväng direkt. Med bredare motarbetar man flexen.
    /M
    Brädor: Alpinepunk Afterburner, SuperSwede 190, Swell Panik 187, Dojor: Dee Luxe 325T, F2 Hurricane. Bindingar: Bomber TD2, F2 Carve RS.
  •  12-29-2007, 0:22 683 in reply to 681

Är rädd att det blir lite off topic, men ämnet är intressant även om min karriär på skwal ännu är begränsad.
    Jag håller helt med, även jag har kört på brädor som varit omöjliga i sväng för att sedan flytta ihop bindningarna något lite och fått helt andra egenskaper.
    Men även det motsatta, en för mjuk bräda som tryckte igenom i mitten behövde något bredare för att komma till sin rätt.

Jag träffade ett gäng på ISPO som utvecklade en maskin som skulle ta fram din optimala stance. Samma stance skulle funka för all åkning, oavsett bräda. Jag höll inte med, men tyvärr fick jag aldrig se maskinen i drift.

http://www.cre8iv-uk.com/index.htm

Jag kommer inte ihåg min stance , men ska kolla till senare.

/Mattis
    Pureboarding #Two 158, F2 Silberpfeil 172, F2 Speedster RS 169 and RS 183, all Extrem boards I need. Dee Luxe 700 Conformable. F2 Intec Titanflex+Titanium. Ultimate Grip
  •  12-29-2007, 16:46 686 in reply to 682

Kommer att flytta runt bindningarna som attan för att prova för varje bräda :-) Har kört med 48 på längre brädor och 46 på kortare, men inser att det kanske inte alls var rätt. Längre brädor är ju hårdare och då ska ju jag som är lätt ha smalare stance för att orka pressa in brädan i svängen.... Jag har hittat två enkla ekvationer på nätet för att beräkna stance. Din längd delat med ca 3,6(3,55-3,7) eller insem(från häl till ljumske) ggr 0,6. Sen beror det väl på canting, pjäxan och vad man själv föredrar... Men det är ju en början...

Jag kommer i alla fall att köra med lite tätare stance i år för att få bättre kantgrepp.

Woodburner, Blackburner, Burner 197, Black Diamond 74
  •  12-30-2007, 16:33 688 in reply to 686

Oftast så går det inte att justera stancen så mycket på en Skwal. Din Freeride är faktiskt ett undantag Mattias, men anledningen till att den har fler hål är för att den ska gå att bakmontera för puder, det ska dock alltid vara så tight mellan fötterna att du inte får ur bakfoten utan att ta loss framfoten.

F2 Silberpfeil 172, F2 Speedster RS Equipe 169, Pureboarding #two 158, Alpinepunk Woody 182, F2 Lancelot 172, F2 Spin Air 153, F2 Revo 160 , F2 Firebird 152,
    Völkl Monocarver 180, Thias 183F, Sims Burner 188, Sims Burner 167
View as RSS news feed in XML