Carving Community

Forum för dig som gillar att ligga på rent skär med brädan.
Welcome to Carving Community Sign in | Join | Help
in Search

Allmänna frågor från en nybörjare.

Last post 02-05-2011, 1:44 by Hempa. 9 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  05-02-2010, 22:31 39756

Allmänna frågor från en nybörjare.

Hej.

Jag vill börja carva och har en del funderingar. Jag åker idag på en f2 boxer som är superskön  både i och ur pisten. Nu vill jag carva ordentligt. Vet egentligen inget om alpinbrädor mer än att det ser superskönt ut att ligga ner i svängarna.  

Jag är 177cm lång och väger 95 kg

Mina frågor:

Vilken längd på bräda skall jag ha?

Går det att åka alpinbräda med vanliga mjuka pjäxor?

Var köper man alpinpjäxor i Stockholm?En stor anledning till att jag öht åker bräda är de mjuka pjäxorna eftersom jag har Kalle ankafötter :-)

Vänliga hälsningar

Hempa

•  09-08-2010, 22:03 39762 in reply to 39756

Re: Allmänna frågor från en nybörjare.

Det här var det absolut segaste forumet jag någonsin besökt.
  •  09-10-2010, 18:35 39763 in reply to 39762

Jo det är ju sommar fortfarande!

Men nu börjar planeringen för vintern igen;-)

Svar:
    Ja det går att carva med softboots och alpinbräda, men det kan vara svårt att hålla emot eller pressa in brädan i svängen. Brädan måste vara anpassad för kunna köra med softboots. En bräda som kan rekommenderas är SuperSwede. Den går att köra med både softboots och hardboots och det går att carva hur djupt som helst:-) En smalare bräda kräver brantare vinklar men blir snabbare från kant till kant. Lättast är att lära sig på en lite bredare. Jag tror det går bra att hyra av Mats om du inte vill köpa direkt.
    Hoppas vi syns i vinter!

Woodburner, Blackburner, Burner 197, Black Diamond 74
  •  09-10-2010, 18:42 39764 in reply to 39762

instämmer med mattias. vi är ett litet men rätt aktivt gäng. superswede har jag själv. kom till ramundberget över lucia!

PB#2 164, Prior WCR Metal 183, Super Swede 191
  •  02-02-2011, 23:42 39812 in reply to 39763

Oj jäklar... har inte varit inne sedan i sommar och... tjohej. Jag trodde det var tvärdött hehe. Superswede... ok men vilken längd?
    Går det att hitta beg tro?
  •  02-03-2011, 0:35 39813 in reply to 39812

Jo, det har blivit lite segare på forumet, men under sommaren händer det inte mycket alls som du själv upptäckte.

Det går att lösa det flesta problem med pjäxor om man lägger lite pengar hos en bra bootfitter.
    Det svåra kan vara att börja med någon pjäxa då det finns så lite att prova i Sverige.
    Bästa tipset är Alpinepunk.

Med mjuka boots behöver man träna mer på carving för att nå samma resultat och sätta bindningarna på raisers så att de inte tar i snön och skapar drag.
    Brädan bör gärna vara med pintail, något smalare bak.

F2 Eliminator 166 var jag ute och körde hårt på idag med softboots. Den och liknande funkar att köra även med hardboots om man vill testa.

Själv tycker jag det är lättare att åka på lite smalare och kortare alpinbrädor, dock inte rena slalombrädor, det ger lite mer kick än bredare dito.
    Men här går nog meningarna isär från person till person

Hinner inte mer nu, men fråga gärna mer så försöker jag svara.

Och håll utkik efter annonsering om HBU, på en sådan träff är det lätt att testa olika brädor och se vad som passar sin åkstil, och budget.

/Mattis
    Pureboarding #Two 158, F2 Silberpfeil 172, F2 Speedster RS 169 and RS 183, all Extrem boards I need. Dee Luxe 700 Conformable. F2 Intec Titanflex+Titanium. Ultimate Grip
  •  02-03-2011, 21:56 39815 in reply to 39756

Tjena Hempa,

Kom förbi en eftermiddag och kolla brädor och annat. Jag sitter på Virkesvägen i Hammarbyhamnen. Maila mig på: mats@alpinepunk.com

/Mats

Brädor: Alpinepunk Afterburner, SuperSwede 190, Swell Panik 187, Dojor: Dee Luxe 325T, F2 Hurricane. Bindingar: Bomber TD2, F2 Carve RS.
  •  02-04-2011, 22:17 39819 in reply to 39815

tjo.
    Tack för alla tips.
    Har du en butik i Hammarby? Alla tiders.
    Jag svarade på en annons om en f2 speedster rs 182 för 800kr. Tänkte att det kan vara en budgetvariant att testa med i början, eller är den helt fel tror ni?
  •  02-05-2011, 0:13 39820 in reply to 39819

Jag åker själv på F2 Speedsters RS i längderna 169 och 183, WC editions. Tycker det är riktigt bra brädor även om jag ibland saknar lite kick ur sväng.

Men, eftersom du frågar antar jag att du inte åkt så mycket;-) och då tror jag att det är för långt och svårt att börja med 182 cm.
    Om du vill åka med liggande svängar krävs det stora ytor och lite brantare för att komma runt i sväng, och det kommer gå fort...
    Om du bara vill åka fort och sladda ner farten ibland, är det ett stabilt val.

Jag skulle satsa på något kortare eller bredare som ger dig lite tid i sväng.
    Pureboarding #Two 158, F2 Silberpfeil 172, F2 Speedster RS 169 and RS 183, all Extrem boards I need. Dee Luxe 700 Conformable. F2 Intec Titanflex+Titanium. Ultimate Grip
  •  02-05-2011, 1:44 39821 in reply to 39820

Mycket bräda har jag akt men aldrig riktig Carving.
    Åker nu på en f2 boxer, som jag hittade utan att riktigt veta vad det var. Riktigt kul, men med en radie på 8, någonting blir det ju g-krafter som heter duga haha. Men iaf, om jag nu vill testa, att dels känna på lite riktig Carving, samt att jag gillar att åka fort så kanske en speedster rs är ett bra alt om jag nu måste köra budget? (Brädan i annonsen)
View as RSS news feed in XML